I denne artikel:
Hvis der opleves problemer med lyden (lydproblemer) i sit headset, kan dette skyldes flere ting.
Generelt er systemet bygget til at kigge på computeren og headsets egne indstillinger.
Derfor skal man altid sikre sig at man har producentens software installeret på sin PC og at ens headset er fuldt opdateret.
Automatisk Lydjustering
Oplever man at lydniveauet på ens headset ved ind- og udgående kald skifter eller ændre sig kan det skyldes indstillingerne i en softphone og headset.
Check nedenstående indstillinger i henholdsvis Softphone, MS Teams og Poly Lens: (3 billeder vedlagt)
-
Dstny Softphone
Gå ind under Værktøjer -> Indstillinger -> Avanceret
Her skal opsætningen sættes som følgende (se markede felter med gult i screenshot herunder)
* Hvis der ændres i indstillingerne i Softphone som er markeret med gul, så genstartes PC efterfølgende.
-
Teams
Gå ind i Indstillinger -> Enheder
-
Poly / Jabra m.fl.
I nogen typer headset kan der også være en sensorindstilling:
Eksempel hvis man har en Voyager Focus 2 fra Poly en "Wearing sensor" der skal deaktiveres via Poly's eget program Poly Lens.Hver headset producent udgiver deres eget software som man skal benytte til at ændre ens headset indstillinger:
For Jabra: Jabra Direct
For Poly: Poly Len
For Plantronic: Plantronic Hubs
For download og support af disse programmer kan man finde hjælp til dette på producentens hjemmeside eller brugermanuallen der fulgte med det indkøbte headset.
Igangværende kald afbrydes ved indkommende kald
Opleves der fx. at et Teams kald/møde afbrydes ved et kald på softphone eller at et softphone kald bliver afbrudt ved indgående kald på Teams kan det skyldes Call Control / Opkaldskontrol.
-
Teams
Man deaktiverer Call Control / Opkaldskontrol i Teams under Indstillinger -> Enheder
Her slår man funktionen "Knapper til synkronisering af enhed" fra.
-
ConnectMe
Hvis man benytter Teams som primær program til at modtage og foretage opkald, men blot har ConnectMe installeret kan man deaktiverer Call Control / Opkaldskontrol i ConnectMe.
Man deaktiverer Call Control i ConnectMe under Indstillinger -.> Headset opkaldskontrol
Bemærk at man skal ikke deaktiverer Call Control / Opkaldskontrol i ens primære program til at foretage/modtage opkald. Derfor skal man som udgangspunkt kun deaktiverer det i Teams.
Lyden kommer ud af forkert enhed
Kommer lyden ud af forkert lydenhed. Det kan være at lyden kommer ud af højtalerne i stedet for headsettet. Så skal man tjekke op på lydindstillingerne i ens softphone.
-
Dstny softphone
Gå op i Værktøjer -> Indstillinger -> Lyd
Kontroller her at Indgangsenhed, Udgangsenhed og Ringeenhed er sat til dit headset
Husk at gøre dette både under ”Højtaler”-fanen og ”Headset”-fanen
-
ConnectMe
Gå under Indstillinger -> Lyd
Kontroller her at "Min mikrofon", "Højtaler under opkald" og "Ringeenhed ved opkald" står til at være dit headset.
-
PC indstillinger
Højre klik på lyd ikonet nederste højre hjørne i Windows og vælg ”Lydindstillinger”
Check i lydindstillinger at computeren har valgt dit headset i Output og Indgang.
Ingen lyd i headset
Kommer der slet ingen lyd ud af hverken headset eller højtaler er der flere ting der skal undersøges.
-
Tjek overstående guide, "Lyden kommer ud af forkert enhed"
-
PC indstillinger
Opdater headset
Hvis computeren har registreret det korrekte headset (Lyden kommer ud af forkert enhed) kan manglende lyd skyldes at headset ikke er fuldt opdateret.
Man kan opdaterer sit headset ved at hente producentens eget software og efter installation af dette søge efter opdateringer til headset
Har du et Jabra headset skal du hente programmet, Jabra Direct
Har du et Poly/Plantronic headset skal du hente programmet, Poly Lens
For download og support af disse programmer kan man finde hjælp til dette på producentens hjemmeside eller brugermanuallen der fulgte med det indkøbte headset.
Deaktiver andre lydenheder
Gå på computeren ind i Kontrolpanel -> Lyd
Under fanen ”Afspilning” kan du her se alle indgående lydenheder
Højreklik på dem der IKKE er dit headset og vælg ”Deaktiver”
Det samme gør du under fanen ”Optagelse” som er alle udgående lydenheder din PC har registreret.
Genstart USB-donglen eller USB-stikket
Tag USB-donglen eller USB-kablet til dit headset/stander ud af computeren, vent et par sekunder og sæt det ind igen.
Løser dette ikke problemet så flyt det til en anden USB-port i din computer.
Genstart headset basen/standeren
Prøv at genstart basen til dit headset ved at tage strømkablet ud.
* Får den ikke fysisk strøm så se bort fra dette punkt i fejlsøgningen.
Genstart computeren
Efter overstående er prøvet kan det kræve en genstart af computeren.
Prøv derfor altid også at genstart computeren.
Byt headset med kollega
Prøv at byt headset med en kollega for at se om fejlen følger computeren eller headsettet.
- Følger fejlen computeren, kan du med fordel åbne en Teamviewer op på og kontakte os på telefon 88887777 (Tryk 2-1)
Har du ikke Teamviewer på din PC, kan du hente vores version til fjernsupport ved at klikke her.
- Følger fejlen headsettet – Gå til næste punkt.
Kontakt kollega eller IT-afdeling
Inden du kontakter producenten af dit headset eller laver en RMA til Dstny, anbefaler vi du lige forhøre dig hos en kollega eller jeres IT-afdeling om de kan hjælpe.
Knapperne på headset virker ikke
Virker de fysiske knapper på ens headset ikke kan det skyldes man ikke har aktiveret Call Control / Opkaldskontrol.
Det kan også skyldes at Call Control / Opkaldskontrol er aktiveret i flere programmer fx. Teams og ConnectMe.
-
ConnectMe
Dette aktiveres/deaktiveres under Indstillinger -.> Headset opkaldskontrol
-
Teams
Dette aktiveres/deaktiveres i indstillingerne i Teams under Enheder
Her slår man funktionen "Knapper til synkronisering af enhed" fra/til.
Bemærk at benytter man både Teams og ConnectMe skal man deaktiverer Call Control / Opkaldskontrol i Teams og aktiverer den i ConnectMe.
Virker knapperne stadig ikke er knapperne muligvis deaktiveret i indstillingerne for ens headset eller headset ikke opdateret.
Man kan opdaterer sit headset ved at hente producentens eget software og efter installation af dette søge efter opdateringer til headset.
I programmet kan man også aktiverer / deaktiverer forskellige funktion heriblandt mulighed for at benytte knapperne på ens headset.
Har du et Jabra headset skal du hente programmet, Jabra Direct
Har du et Poly/Plantronic headset skal du hente programmet, Poly Lens
For download og support af disse programmer kan man finde hjælp til dette på producentens hjemmeside eller brugermanuallen der fulgte med det indkøbte headset.
Fjernsupport
Vi vil altid gerne prøve at hjælpe jer.
Vi hjælper jer bedst muligt hvis I starter en Teamviewer op, og herefter kontakter os telefonisk når den er klar til at oprette forbindelse.
- Har I ikke Teamviewer installeret på jeres PC, kan du I vores version til fjernsupport ved at klikke her.
Kontakt oplysninger til producenter af headsets
Jabra: +45 45 75 99 92 - https://www.jabra.com/da-dk/support
Poly: +45 80 88 46 10 - https://support.hp.com/dk-da/poly
Sennheiser: +45 70 26 66 33 - https://da-dk.sennheiser.com/service-support-contact
RMA / Garanti
Hvis dit headset er defekt og købt gennem Dstny indenfor det sidste år kan du udfylde RMA formularen på https://dstny.dk/rma/
Ved oprettelse af RMA sag vil der ikke blive sendt erstatnings headset mens defekte headset er til reparation hos producenten.
*Bemærk at fakturanr. er et krav før der kan oprettes en RMA sag.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.